Websites zijn er in verschillende vormen; van corporate website's die een organisatie vertegenwoordigen, tot platformen waar interacties of andere zaken plaats vinden. De doelstellingen van al deze website's verschillen per stuk en per type. Bij de ene website is het belangrijk mensen te overtuigen, de ander te informeren en weer een ander juist de interactie tussen mensen te stimuleren. 

In deze blog geef ik drie tips om meer impact te maken met uw website. Website's die klanten werven én binden. Vooral dat laatste zie ik als vereiste om überhaupt doorlopende sales te generen. Deze tips zijn vooral geschreven voor websites, die klanten dienen te werven en te binden. Maar lees het met een open blik, want de tips zijn ook toepasbaar voor website's met andere doelstellingen.

Tip 1; Emotie gaat voor ratio

Eén van de meest voorkomende fouten op website's is het enkel denken in rationele argumenten om mensen te overtuigen. Uiteraard zijn deze argumenten essentieel en dienen deze zeker aanwezig te zijn op een corporate website, maar ratio komt pas ná emotie. En dat is iets om over na te denken. De beste prijs, hoogte prijs/kwaliteit-verhouding en de beste service zijn dus wel zaken die belangrijk zijn, maar niet iets waarmee een klant direct wordt overgehaald. Beslissingen worden tenslotte voor een groot deel met gevoel genomen. Dit bewijzen meerdere onderzoeken; 90% van wat wij doen, doen wij vanuit gevoel en niet uit rationele overwegingen. Wij leven volkomen op de automatische piloot en maken zo ook de meeste keuzes. Het 'gevoel' die mensen dan ook hebben bij een organisatie bepaald voor een heel groot deel ook de keuze die men uiteindelijk maakt. Mensen overtuigen met rationele argumenten kán wel, maar mag in 9 van de 10 gevallen best op een iets ander prioriteiten niveau. Verover eerst het hart van mensen, en bevestig dit vervolgens met rationele argumenten.

"Verover eerst het hart van mensen, en bevestig dit vervolgens met rationele argumenten."

Maar hoe doet u dit? Harten veroveren? Dat begint altijd bij uzelf; waarom doet u wat u doet? Wat is uw visie op wat u doet en waarom zouden uw klanten diezelfde visie moeten dragen? Middels deze vragen gaat u naar de kern van uw organisatie. De drijfveer van wat u doet en de drijfveer die klanten meeneemt in uw organisatie. Dat wilt u uiteindelijk bereiken: klanten die zich verbonden voelen met wat u doet en daarmee eerder geneigd zijn bij u te kopen. 

Tip 2; Onderschat niet de waarde van webdesign

Een beroemde uitspraak van Maya Angelou is:

"I have learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel."

Nog steeds worden website's te vaak gezien als brochure waarop statische informatie staat. Informeren wordt als belangrijkste taak gezien en is dan veelal ook nog eens rationeel van aard; "Wij zijn bedrijf X en verkopen de beste producten voor de laagste prijs". Alleen maar informeren is niet de manier om klanten te werven. Zoals ik in tip 1 schrijf, is het belangrijk in te spelen op emotie. Dit doet u uiteraard met content, maar onderschat de waarde van design niet. Juist design neemt mensen mee in een emotie. Hierbij hoort ook fotografie/beeldmateriaal en vooral de afstemming tussen dit en de content. Mensen zijn ten alle tijden erg gevoelig voor goed design. Naast dat het vertrouwen wekt bij prospects en klanten, geeft het dus ook emotie mee en vertelt het mensen een 'ongeschreven' verhaal. Een verhaal dat mensen vertelt wie u bent, waarom u doet wat u doet en wat u uiteindelijk daadwerkelijk doet. Bezuinig dus vooral niet op design, want wellicht is dit zelfs belangrijker dan het stukje tekst waarvan vaak gedacht wordt dat dit het meest belangrijke is. 

Tip 3; Zie de klantreis

Vaak worden media uitingen, zoals een website, brochure, advertentie, of wat dan ook gezien als één op zich staand onderdeel dat een doel dient te bereiken. Vergeet dit maar. Wanneer bent u overtuigd van iets geworden na het zien van één enkele uiting? Meestal doorloopt u een proces: van behoefte, naar oriëntatie, tot aankoop. In dit proces raakt u via meerdere kanalen een organisatie. Een website is dus vaak niet op zich staand succesvol. Het is één van de knooppunten die uw klant doorloopt alvorens zij een aankoop doet. Hou hier bij het inrichten, ontwerpen en ontwikkelen van uw website dan ook rekening mee en zoek juist de verbinding met deze andere media. Kunt u uw website koppelen aan offertes? Bijvoorbeeld een klantencentrum? Of wat kan uw website nét meer geven, waardoor de klantreis van uw klanten zo optimaal mogelijk is afgestemd op de behoeftes?

Vergeet vooral ook niet de reis ná de aankoop. Want juist dát is hét moment om ervoor te zorgen dat uw klant gaat spreken over uw product. Een tevreden klant, die zich verbonden voelt met uw organisatie (zie vooral tip 1) en die tevreden is met uw producten, zal uw organisatie ook zeer waarschijnlijk eerder promoten. Ook hier kan de website een rol in spelen door bijvoorbeeld dergelijke mond-tot-mond gesprekken te faciliteren of te stimuleren. 

Dus, hoe maakt u impact met uw website?

Onderschat nooit de rol van emotie in uw website. Juist emotie triggert mensen en zet mensen eerder aan tot een aankoop. Emotie is dus vooral niet een zweverig verhaal – juist niet –, maar een gefundeerde beleving om uw organisatie heen. Denk dus eens verder na over emotie in uw website en andere mediauitingen om meer impact te creëeren op uw publiek.

Hulp nodig? Wij helpen u graag!

Awwwards