Voice assistant?

Voor de mensen die geen idee hebben wat dit is; Google, Apple, Amazon en nog meer bedrijven zetten vol in op voice gecontroleerde omgevingen. We kennen uiteraard Siri, de half werkende assistent op onze telefoon, die te pas en te onpas denkt dat ze zich voelt aangesproken. Maar onderschat deze domme assistent niet. Dit is een begin van een ander soort digitale wereld. In Amerika heeft 1 op de 4 huishoudens al een smart speaker. Een speaker met een assistent, die je alles kunt vragen. In Nederland hebben we sinds afgelopen jaar ook de Google Home. Ik verwacht dat het aantal huishoudens in Nederland met een dergelijke smart speaker snel zal groeien. 

Voice search 

We kennen en erkennen allemaal dat het heel belangrijk is goed gevonden te worden in Google. Dit blijft zo, maar zal met de voice assistants nog belangrijker worden. Het probleem is alleen; bij een zoekactie in Google krijg je 10 resultaten met wat gesponsorde advertenties. Maar bij voice search zal de assistent je hier niet mee opzadelen en maar één antwoord geven. Een bedreiging? Ja! Want wie wordt nu uitgekozen? 

Er zijn meerdere manieren om hier op in te springen. Zo kun je op je website gebruik maken van "rich snippets", technische markeringen om content heen, die de voice assistant kan lezen en via de speaker kan uitspreken. Niet veel websites hebben dit al, dus hier valt nog terrein te winnen. Maar op het moment dat iedereen dit gaat doen, valt de voorkeurspositie alweer weg. 

Dus; Heel veel uitdagingen om gevonden te worden via voice!

Machine learning

De kracht van voice is dat alle fabrikanten ook vol inzetten op machine learning en artificial intelligent. Hiermee zullen ze de assistent steeds meer verbeteren. De assistant leert wat je voorkeuren zijn. Als er straks op een bepaalde voice command meerdere mogelijke antwoorden zijn, dan zal er middels machine learning geleerd worden welke optie voor jouw waarschijnlijk het meest relevant is. 

Voice branding, voice marketing

Branding gaat verder dan een mooi logo of stijl. Branding is de reden dat mensen je niet op prijs vergelijken of dat mensen een Big Mac bestellen in plaats van een hamburger. Branding zorgt ervoor dat je eigenlijk een eigen prooductcategorie ontwerpt. Een categorie waar mensen gericht naar zoeken. En ja. daar zit de koppeling met voice! 

Als we massaal op voice search gaan inzetten, dan zal de overgrote meerderheid niet gevonden worden. Daarom wordt het steeds belangrijker om vol in te zetten op branding. Want laten we eerlijk zijn, we willen niet dat mensen zoeken naar een generiek product, maar naar een merk! "Hey Google, bestel mij een Big Mac". Geen concurrent die hier tussen komt. Dát is de kracht van branding!

Tevens zorgt dit ervoor dat het merk een plek krijgt in de machine learning algoritmes. Dus mocht er ooit een "hamburger" besteld worden, dan weten de algoritmes dat je waarschijnlijk die BigMac wilt. 

Dus zet in op zoekmachine optimalisatie (SEO), optimaliseer je website voor Voice, maar vergeet niet de waarde van Branding. Branding is denken op lang termijn. SEO en al het andere zijn (zeer belangrijke!) "trucjes" voor de korte termijn.

Meer informatie?

Graag denken we mee in hoe jouw merk zich in een digitale wereld manifesteert!


Awwwards