Dat zou heel erg mooi zijn! Maar dat betekent niet dat die vanzelfsprekendheid uit de lucht komt vallen. Mensen kopen vanzelfsprekend bij u, wanneer u in hun straatje past. Wanneer u hetzelfde denkt en voelt. Wanneer u één bent met uw klanten. Wij spreken hier over het werken aan een merk. Een merk dat gedragen wordt door uw klanten.

Hoe werkt ons brein

Voordat we gaan werken aan dat merk, is het goed om eerst kort de werking van ons brein uit te leggen. Want ons brein maakt uiteindelijke alle keuzes die wij in ons dagelijks leven maken. Zo ook of klanten bij u kopen of niet en hoe ze uw organisatie ervaren.

Dit klinkt alsof wij hele bewuste keuzes maken, waarbij alle voors- en tegens met elkaar worden afgewogen. Niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt dat maar een fractie (10%) van ons gedrag bewust en gecontroleerd is. En dan nog – als we denken een bewuste keuze te maken – maken wij gebruik van shortcuts en aannames die vaak weer gebaseerd zijn op emotie; "Ik koop een Volkswagen, want dit is een Duits en dus degelijk merk".

Ons gedrag is dus helemaal niet zo rationeel als we denken; dus waarom schreeuwen als een "marktkoopman" met allemaal rationele argumenten? Waarom zeggen dat je de beste service en beste kwaliteit levert, terwijl de meeste mensen hier helemaal niet gevoelig voor zijn. Het gaat veel meer om binding, daadwerkelijk vertrouwen en inspiratie.

Creëer binding met uw klanten

Wanneer we het hebben over een binding met uw klant, spreken we in deze context niet over een contract. Een contract loopt tenslotte af en dan blijft er niets meer over. Nee, wij hebben het hier over een daadwerkelijke emotionele binding. Een binding wat mensen voelen én ervaren en een binding die ervoor zorgt dat mensen voor u door het stof gaan. Ook wel loyaliteit genoemd.

Deze binding creëert u niet zozeer door goede service te verlenen en goede producten te maken. Het is daarentegen – uiteraard – wél een vereiste om een goede binding op te bouwen. Maar een echte binding gaat verder dan dat. Een echte binding betekent het gevoel ergens bij te horen en het gevoel ergens samen voor te staan. Dit is de fundering van iedere relatie, iedere vriendschap en óók ieder merk.

Waar staat u voor?

De vraag die rest is; waar staat u voor? Waar gelooft u in? Wat is uw drijfveer? Of zoals wij dat noemen; wat is de BrandBeat van uw organisatie? De antwoorden op deze vragen zijn de bindende factor met uw klanten. Een overeenkomstige drijfveer, visie of geloof, dat diep geworteld zit in uw organisatie.

Op zoek gaan naar de Brandbeat van uw organisatie is beginnen bij uzelf. Waarom doet u wat u doet? Waarom staat u elke dag op? Om geld te verdienen? Vast wel, maar is dat niet het resultaat van wat u doet? De BrandBeat zit meestal diep geworteld bij de oprichters van een organisatie. Dit bent u wellicht, of dit zijn mensen die door de jaren uit beeld zijn verdwenen. Toch kunnen hier antwoorden liggen in de zoektocht naar de BrandBeat van uw organisatie.

Communiceer uw BrandBeat

Wanneer u denkt uw BrandBeat te hebben gevonden is het belangrijk om deze te definiëren. Hier ligt een andere uitdaging. In de praktijk blijken maar weinig organisaties hun BrandBeat goed te kunnen communiceren.

Voor onze klanten maken wij meestal een kort en krachtig positioneringsdocument. Hierin omschrijven wij waar de organisatie in gelooft, welke doelgroepen hierop aansluiten en wat de positie is ten opzichte van de concurrentie. Dit geeft een houvast in hoe de andere mediakanalen worden ingericht, wat de tone-of-voice is en hoe de stijl er uit ziet. Vervolgens werken wij dit uit in alle mediakanalen.

Wat betekent dit voor u

Binding creëeren met uw klanten loont. Het geeft klanten en stakeholders het gevoel dat ze bij u horen, hetzelfde denken en voelen. Hierdoor wordt de gunfactor groter, zullen ze eerder over u spreken en zijn ze loyaler. Op die manier transformeert u van een merk dat als marktkoopman staat de schreeuwen om aandacht, naar een merk met een trouwe groep volgers. Een merk waarbij het niet alleen gaat om verkoop, maar om binding, vertrouwen en inspiratie.

Awwwards